Informatief

Over ADHD: wat is waar en niet waar?

waar of niet waar?

Impulsieve jongetjes met een concentratiespanne van een goudvis die geen minuut stil kunnen zitten. Is dat ook jouw beeld van ADHD? Dan is het de hoogste tijd om een aantal misverstanden uit de weg te helpen.

Als je ADHD hebt ben je ‘alle dagen heel druk’
Niet waar! Sommige mensen met ADHD zijn juist dromerig en hebben vooral moeite om hun aandacht ergens bij te houden. Ze raken afgeleid door hun eigen gedachten of prikkels van buitenaf. Dat noemen we ook wel het beeld ADHD-I, waarbij de I staat voor Inattentief, ofwel: onoplettendheid. Ze raken bijvoorbeeld vaak hun sleutels of portemonnee kwijt. Ook plannen en organiseren van bijvoorbeeld schoolwerk is lastig. Maar zijn ze écht in iets geïnteresseerd? Dan kunnen ze zich soms juist heel goed concentreren. De buitenwereld bestaat dan even niet. Dat heet hyperfocussen.

Er is niets positiefs aan ADHD
Niet waar! Uit zelfrapportage blijkt dat mensen met ADHD aangeven dat ze snelle denkers zijn, een goed geheugen hebben en kunnen goed multitasken. Ze vinden zichzelf creatief, nieuwsgierig, spontaan energiek, enthousiast en gedreven. Ze zien overal kansen, zoeken uitdagingen, zijn ondernemend en durven risico te nemen. Ook voelen ze emoties van anderen vaak snel aan.

Over ADHD groei je niet heen
Niet waar! Ongeveer 30% van de kinderen met ADHD groeit over ADHD heen en heeft er op latere leeftijd geen last meer van. 30% van de kinderen heeft nog wel kenmerken van ADHD, maar veel minder last. Overigens heeft de omgeving van een kind invloed op het tot uiting komen van het ADHDgedrag: een stabiele omgeving met heldere verwachtingen en weinig stress, thuis en op school helpt.

ADHD is gewoon in de mode
Niet waar! Er komt steeds meer aandacht voor ADHD, ook bij meisjes en volwassenen. Daardoor herkennen meer mensen de kenmerken en gaan ze waarschijnlijk sneller hulp zoeken. Maar een kind krijgt echt niet zomaar de diagnose ADHD. Daar gaat grondig onderzoek aan vooraf. Een psycholoog neemt een interview af bij de (pleeg)ouders en de leerkracht, of, als kinderen oud genoeg zijn, bij een kind zelf. Levvel kijkt ook naar traumatische gebeurtenissen in het leven van een kind. Soms komt daar gedrag uit voort dat lijkt op ADHD en wordt er goed gekeken naar de juiste behandeling, zoals een combinatie van traumabehandeling bij het kind en oudertraining voor ouders om beter om te gaan met het gedrag van het kind.

Alleen medicijnen helpen bij ADHD
Niet waar! Medicijnen kunnen helpend zijn, maar er zijn ook allerlei andere vormen van hulp. Vaak begint een behandeling bij Levvel met uitgebreide uitleg over ADHD, om het gedrag beter te begrijpen. Omdat het voor kinderen onder de twaalf jaar vaak lastig is om zelf gedrag te veranderen, zijn er speciale trainingen voor (pleeg)ouders van kinderen jonger dan twaalf jaar. Hier leer je onder andere dagelijkse situaties duidelijk en voorspelbaar te maken. Voor kinderen vanaf 12 jaar is er de Zelf Plannen-methode, waarbij jongeren beter leren plannen en organiseren en conflicten leren verminderen. Soms combineren we hulp met medicijnen.

Deze tekst kwam tot stand met medewerking van Marjolein Luman, universitair hoofddocent klinische neuropsychologie, onderzoeker en neuropsycholoog bij Levvel en gespecialiseerd in ADHD. Kijk op www.paint-studies.nl voor het onderzoek dat wordt gedaan naar ADHD en gedragsproblemen bij kinderen.

Ilse van der Mierden
contact
Interesse in pleegzorg?

Meld je aan voor een informatiebijeenkomst.

Heb je liever direct contact? Dat kan! Mail ons dan. Wij denken graag met je mee.